Aanbevelingen rapport

Naar aanleiding van het sociale media onderzoek binnen de opleiding Bedrijfskunde MER komen de onderstaande aanbevelingen ten aanzien van het gebruik van sociale media naar voren.

Wat zijn de mogelijkheden op het gebied van sociale media voor Bedrijfskunde MER? Na de conclusies in het rapport volgen onderstaande aanbevelingen:

 
Zet sociale media in!
Sociale media biedt meerwaarde op alle drie de onderzochte delen van het onderzoek. Sociale media heeft een  toegevoegde waarde in het onderwijs. Ze kunnen bijdragen aan de onderwijsdoelen, maar ook aan een actievere werkhouding, en meer binnen en buiten de lessen. De studenten van de MER Bedrijfskunde staan er positief tegenover,  net zoals de docenten.
Aanbevolen wordt ook om per direct met intern gebruik  van sociale media voor interne communicatie te starten. Ten eerste omdat deze media enorme meerwaarde hebben  bij het  faciliteren van werkprocessen; kennismanagement; beleidsinformatie en motivatie. Ten tweede omdat het de bereikbaarheid en sociale interactie tussen docenten en medewerkers onderling en tussen docenten/medewerkers en de studenten waarborgt bij de invoering van HNW in leerjaar 2012-2013.
Extern kan hoogwaardige en actieve aanwezigheid op sociale media Bedrijfskunde MER profileren als een innovatieve opleiding. Externe doelgroepen zijn ruimschoots aanwezig op de sociale media en kunnen hier goed bereikt worden voor netwerkverbreding;  kennisdeling en reputatieversterking. De vraag of de opleiding sociale media voor externe communicatie in moet zetten kan dus ook weer volmondig met ja beantwoord worden. 

Gebruik de ambassadeurs
Uit alle drie de onderdelen van dit onderzoek komt naar voren dat de ambassadeurs het startpunt zijn. Binnen de opleiding Bedrijfskunde MER is een aantal docenten enthousiast over het toepassen van sociale media voor zowel het onderwijs als de interne als externe communicatie. Dit enthousiasme is een  grote bron van motivatie en inspiratie. Geef daarom deze mensen de vrijheid. Laat ze experimenteren, het goede voorbeeld geven en de rest van de collega’s enthousiasmeren. In de voorbereiding  en opzet kost het starten met sociale media aanvankelijk wat meer tijd. Faciliteer deze docenten voor afgesproken activiteiten met extra (voorbereidings-) tijd, zodat zij dit niet in hun eigen tijd hoeven te doen.

Betrek het hele docententeam: werf en enthousiasmeer
Maak medewerkers en studenten enthousiast door ze te wijzen op de mogelijkheden en ze de mogelijkheden dagelijks te laten ervaren. Zet ook hier weer de pioniers in.  Laat bijvoorbeeld  collega’s mee kijken bij lessen van de ambassadeurs waar sociale media worden toegepast. Organiseer workshops die enthousiaste apostelen binnen de opleiding kunnen geven om de andere collega’s de praktische kant van de zaken duidelijk te maken en positieve ervaringen in levende lijve te ondergaan.  Het gebruik van sociale media kan ook bevorderd worden door hier een beloningssysteem aan te koppelen. Goede toepassingen of aanvullingen kunnen bijvoorbeeld op ludieke wijze worden beloond.
Focus op een aantal toepassingen
Het is onmogelijk om alle applicaties die voorhanden zijn in te zetten. Een focus zorgt ervoor dat ervaring en kunde ontstaat met de gebruikte software. Op basis van de huidige kennis, de besproken voorbeelden, en de voorkeuren van de docenten en studenten zijn binnen het onderwijs Twitter, Blogspot, Wiki, YouTube en Googledocs goede applicaties om mee te beginnen.
Voor intern gebruik is het advies in verband met (sociale) veiligheid kiezen voor een gesloten systeem. Dit zou bijvoorbeeld Yammer kunnen zijn, aangezien dit al binnen de hogeschool aangeboden wordt. Of eeb zelf opgezette, maar gesloten blog.  Open systemen zoals deze reeds gebruikt worden (bijvoorbeeld docenten die elkaar via Twitter op de hoogte houden) blijven nuttig en hoeven dus zeker niet te stoppen, maar garanderen minder veiligheid en  moeten daarom niet als officieel intern communicatie kanaal worden ingezet.
Voor extern gebruik  is het advies aanwezig te zijn waar je doelgroep aanwezig is.  Sociale media die hier goed bij aansluiten zijn:  Youtube, Facebook, Twitter en LinkedIn. 

Zwengel interne communicatie via sociale media aan met voldoende content
Medewerkers en studenten moeten voldoende informatie kunnen brengen en halen en in moeten met voldoende en relevante personen in contact kunnen komen op een sociaal netwerk wil het levensvatbaar zijn.  Het is dus ook belangrijk dat aangeboden informatie vaak wordt ververst, liefst meerder malen per dag en dat  ook de interactie dagelijks wordt aangezwengeld. Zeker in de begin fase zal hierin geïnvesteerd moeten worden.

Maak iemand verantwoordelijk
Het is belangrijk om één medewerker verantwoordelijk te maken voor  in- en externe sociale mediataken van de opleiding Bedrijfskunde MER.  Zoals gezegd is op sociale media 24/7 leven. Het is dus extern zaak dagelijks te monitoren wat gezegd wordt op sociale media over de opleiding. Verder is het alleen oprichten van Twitter- en Facebook accounts  niet genoeg het dagelijkse updaten met interessante links en nieuwtjes is een vereiste om interactie met je doelgroepen te houden. Intern is zoals hierboven ook al benoemd ook relevant het netwerk zeker in de begin fase aan te zwengelen. Het advies is om één iemand binnen de opleiding hier verantwoordelijk voor te maken, die de interactie op zowel interne als externe netwerken kan managen. Deze persoon is bij voorkeur iemand die al bekend is met sociale media; de ongeschreven regels kent, de opleiding kent en meerdere malen per dag even tijd heeft (krijgt!) om te kijken wat online gebeurt. Zo kunnen de doelen kennisdeling, reputatieversterking of -verandering en  nieuwsdeling ook daadwerkelijk bereikt worden.

Koppel met relatiebeheer
Uit het rapport ALP Operations Management’ (Leijten, 2011) dat ook de opleiding Bedrijfskunde MER gericht is en betrekking heeft  op het onderhouden van externe relaties van de opleiding en het structureel betrekken van deze relaties met het curriculum, wordt aanbevolen om een social CRM systeem aan te schaffen en op het praktijkbureau een accountmanager aan te stellen. Hier kan uiteraard een goede koppeling gemaakt worden met de verantwoordelijke voor sociale mediataken binnen de opleiding.

Bewaak de link met leerdoelen en leeractiviteiten bij toepassingen in het onderwijs
Het risico bestaat dat het gebruiken van sociale media een doel op zich wordt. Dat zou een stille dood van deze ontwikkeling kunnen betekenen. Om sociale media goed in te bedden in het onderwijs is een verankering in het curriculum nodig. Bij het voorbereiden van een lesactiviteit worden eerst leerdoelen geformuleerd (afgeleid van vak- en blokdoelen) waarna leeractiviteiten, sociale media en leerinhouden kunnen worden vastgesteld.

Evalueer
Laat maandelijks zien door wie, wanneer en hoe gebruik is gemaakt van het sociale media en wat het de deelnemers heeft opgeleverd. Als veel gesproken wordt over de mogelijkheden enthousiasmeert dit ten eerste ook de achterblijvers en zullen ten tweede praktische knelpunten snel duidelijk worden, waardoor er ook snel verbeteringen kunnen worden doorgevoerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten