Onderwijs


Niet iedereen maakt evenveel gebruik van sociale media. Nadenken over hoe sociale media voor het onderwijs ingezet kan worden vereist natuurlijk ook kennis over hoe social media gebruikt wordt.   Huib Koeleman geeft in zijn boek ‘ Social media voor interne communicatie’  een duidelijk model voor de functies van sociale media. Het model is in principe opgesteld voor het gebruik van media door een organisatie, maar de stappen zijn eenvoudig naar een individu te vertalen. Vanwege de eenvoudige opzet van het model is het snel te begrijpen. Het model onderscheidt vier schillen waarbij elke schil voortbouwt op de mogelijkheden die de schillen er binnen hebben geboden:



                                             
Volgen
Het begint met ‘luisteren’ naar anderen. Wanneer en waar wordt er over een bepaald onderwerp gesproken/ geschreven? En wat wordt er over dit onderwerp geschreven? Op basis hiervan kan een schat van informatie binnen gehaald worden.

Reageren
Een logische stap op het volgens is het reageren op wat andere hebben geschreven. Reageren kan one-to-one en one-to-many. Bij one-to-many is de reactie algemeen en gericht op iedereen. Bij one-tot-one is de reactie persoonlijk en direct gericht op één persoon: de plaatser van eerdere content.

Plaatsen
Fase drie is het zelf bewust plaatsen van berichten, blogs, foto’s, filmpjes en wat maar te plaatsen is. Anderen kunnen op die post reageren (voor hen fase 2) op basis waarvan een dialoog kan ontstaan.

Verbinden
De dialoog met de omgeving leidt tot nieuwe inzichten die weer van invloed zijn op de ontwikkeling van diverse producten. Er ontstaat echte verbinding en co-creatie. De omgeving krijgt invloed krijgt op wat je als individu doet. Samen kom je tot nieuwe resultaten.
Gebaseerd op: (Koeleman, 2011)

Als je dit model linkt aan onderwijsactiviteiten die aansluiten bij de genoemde ‘schillen’ leidt dit tot het volgende schema:




gebruiksniveau sociale media
onderwijsactiviteit
Volgen
Informatie verzamelen
Reageren
Feedback geven en ontvangen
Plaatsen
Opdrachten plaatsen en delen
Verbinden
Online samenwerken


Binnen de leerlijnen van De Bie zijn al deze gebruiksniveaus en onderwijsactiviteiten middels sociale media in te zetten.
In het rapport ‘Bedrijfskunde MER en Sociale Media'  staat voor elke leerlijn en onderwijsactiviteit een kort voorbeeld benoemd.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten