Externe Communicatie

Naar aanleiding van het sociale media onderzoek binnen de opleiding Bedrijfskunde MER komen de onderstaande aanbevelingen ten aanzien van het gebruik van sociale media voor externe communicatie bij een onderwijsinstelling naar voren.


Zet sociale media in het onderwijs in voor externe communicatie rondom MER Bedrijfskunde
Met hoogwaardige en actieve aanwezigheid op sociale media kan Bedrijfskunde MER wil zich profileren als een innovatieve opleiding. Externe doelgroepen zijn ruimschoots aanwezig op de sociale media en kunnen hier goed bereikt worden voor netwerkverbreding; kennisdeling en reputatieversterking. De vraag of de opleiding sociale media voor externe communicatie in moet zetten kan dus ook weer volmondig met ja beantwoord worden.

Koppeling met relatiebeheer
Naast dit onderzoek is een collega binnen de opleiding Bedrijfskunde MER bezig geweest met een rapport over het onderhouden van externe relaties van de opleiding en het structureel betrekken van deze relaties met het curriculum. Het ligt voor de hand om de conclusies uit zijn rapport te betrekken bij de aanbevelingen voor extern gebruik van sociale media. In dit rapport ‘ALP Operations Management’ (Leijten, 2011) wordt aanbevolen om een social CRM systeem aan te schaffen en op het praktijkbureau een accountmanager aan te stellen. Docenten hebben toegang tot het centrale Social CRM systeem en leggen contact met relaties via o.a. sociale media als LinkedIn, Twitter en Facebook. Onderwerpen waarover via sociale media gepraat wordt met externe relaties kunnen o.a. zijn: evenementen, nieuws, onderzoek, bijzondere prestaties of stage en afstuderen.

Gebruik de ambassadeurs
Ook hier geldt dat de pioniers van de opleiding Bedrijfskunde MER gebruikt kunnen worden. Geef deze mensen de vrijheid. Laat ze ook met extern gebruik van sociale media experimenteren, het goede voorbeeld geven en de rest van de collega’s enthousiasmeren. Stel vooral geen nettiquette op. Professionals begrijpen heel goed wat je wel en niet kunt zeggen op sociale media.

Betrek het hele docententeam
Laat het team kennismaken met de externe toepassingen van sociale media door de ‘ambassadeurs’ workshops te laten geven (gefaciliteerd) of opvallende uitingen van sociale media op te nemen in de nieuwsbrief voor degenen die niet op sociale media actief zijn.

Focus op een aantal toepassingen
Focus ook hier op een paar toepassingen. Investeren in een sociaal medium kost tijd en moeite. De kern van sociale media is zoals eerder gezegd aanwezig zijn waar je doelgroep aanwezig is. Voor extern gebruik zijn Facebook, twitter en LinkedIn applicaties die goed aansluiten bij het gebruik van de doelgroepen. Uit de best-practices uit het buitenland blijkt ook Youtube erg waardevol te zijn. Het advies is dus ook om op deze vier sociale media te focussen.

Maak iemand verantwoordelijk
Het is belangrijk om één medewerker verantwoordelijk te maken voor het externe sociale mediabeleid van de opleiding Bedrijfskunde MER. Zoals gezegd is op sociale media 24/7 leven. Het is dus zaak dagelijks te monitoren wat gezegd wordt op sociale media over de opleiding. Verder is het alleen openen van Twitter- en Facebookaccounts niet genoeg. Er zal een dagelijkse update met interessante links en nieuwtjes moeten zijn. Een verantwoordelijke kan dit managen. Deze persoon is bij voorkeur iemand die al bekend is met sociale media; de ongeschreven regels kent, de opleiding kent en meerdere malen per dag even tijd heeft (krijgt!) om te kijken wat online gebeurt. Zo kunnen de doelen kennisdeling, reputatieversterking of -verandering en nieuwsdeling bereikt worden bij de eerder genoemde externe doelgroepen.