woensdag 28 maart 2012

Blogs gebruiken in het onderwijs? Zo doe je dat!

Aldus het Lectoraat en kenniskring Educatieve Functies van ICT, Fontys Hogescholen kunnen blogs op diverse manieren worden toegepast binnen het onderwijs. (leerlingblogs ter ondersteuning van de studietaak, docentenblogs ter ondersteuning van de studietaak, klasseblogs met administratieve functie,blogs voor digital stirytelling, blogs als e-portfolio, blogs voor kennisdeling en mediatheekblogs ) Dat klinkt leuk, maar wat heb je er aan en hoe de je dat dan? Hieronder vind je een voorbeeld uitwerking over hoe je een blog nu concreet als e-portfolio kunt toepassen in jouw onderwijs!

Maak een online portfolio

1. Opdracht: Maak een online portfolio
Studenten maken online een portfolio over het onderwerp ‘jurisprudentie in Nederland’. Het blog moet zo compleet zijn dat de student hiermee kan aantonen up to date kennis te hebben over dit specifieke onderwerp.
2. Medium: Blogspot.com
Er zijn diverse gratis programma’s om een blog te maken. Blogspot is redelijk eenvoudig om aan te leren.  Bovendien is er binnen onze opleiding al ervaring met Blogspot.com. Bovendien is er een uitgebreide, recente handleiding beschikbaar.

3. Stappenplan: Hoe pak ik het aan?
- Introduceer het werken aan een blog in de klas. (door bijvoorbeeld ander blogs te laten zien).
- Bespreek het inhoudelijke onderwerp in dit geval ‘jurisprudentie in Nederland’.Bespreek aan welke voorwaarden het blog moet bevatten. Bijvoorbeeld een deel gericht op recente casustieken, en een deel gericht op de geschiedenis van de jurisprudentie. Of een duidelijke profilering van eigen mening op het onderwerp en of het aanzwengelen van een groepsdiscussie.
- Studenten gaan op basis van de handleiding zelfstandig aan de slag met het opzetten van het blog.- Omdat het blog openbaar is mogen studenten ook bij elkaar kijken en van elkaar leren. Overnemen van informatie mag uiteraard alleen als dat duidelijk wordt vermeld.
- Via de reactie velden die op het blog aanwezig zijn kunnen studenten elkaar onderling ook feedback geven. Van het geven van inhoudelijke feedback leren de studenten immers ook.
- Halverwege het lesblok presenteren de studenten hun voortgang aan de docent. Deze docent bespreekt met hen bijvoorbeeld of er voldoende informatie op staat, of er het recent genoeg is, of de bronnen wel betrouwbaar zijn, of hun eigen mening wel voldoende naar voren komt, of er genoeg interactiviteit(reacties/discussie) op het blog is, etc. (Afhankelijk van de beoordelingscriteria van de opdracht)
-  Na de deadline presenteren de studenten hun blog nogmaals. De inhoud is aanleiding voor een inhoudelijke discussie over het onderwerp ‘jurisprudentie in Nederland’ waarbij de student aantoont over voldoende kennis over dit onderwerp  te beschikken.
4. Opbrengst. Wat heb je er nu aan?
Het werken met een blog sluit aan bij de volgende doelen
- Het verzamelen van informatie over het onderwerp
- Het kritisch beoordelen va informatie (wat plaats ik wel/niet)
- Van elkaar leren (meekijken op de blogs van klasgenoten)
- Feedback geven (reageren op berichten op andermans blog)
- Het analyseren van gegevens  (wat vindt de student van een bepaalde bron? + wat hebben verschillende bronnen met elkaar te maken)
- Leren omgaan met digitale media. (bewust worden van de risico’s en verantwoordelijkheden die komen kijken bij het online plaatsen van content)
-  Leren hoe studenten zelf digitale media kunnen ontwikkelen (zelf een blog opzetten)
-  Jezelf online kunnen profileren met je kennis (Student kan bijvoorbeeld zijn blog over jurisprudentie op zijn CV zetten)
5.  Didactiek: wat moet ik als docent doen/kunnen?
-   Een goede uitleg over hoe een blog werkt is heel belangrijk. Enige kennis over hoe een blog werkt heb je dus zelf ook nodig.
-  Een duidelijke handleiding waarmee de student praktisch aan de slag gaat. (Deze is reeds aanwezig binnen de opleiding, wel specifiek gericht op de P4)
-  Open staan voor praktische/ technische vragen, zodat je een student verder kunt helpen.
- Voortgang monitoren. Doordat alles online is kun je als docent prima zien hoe ver iemand is. Je hebt dus ook de mogelijkheid om tussentijds bij te sturen.
- Beoordeel het eindblog. Kijk daar niet alleen naar het middel maar zeker ook naar de inhoud! Een goede wijze om die inhoud naar voren te laten komen is door er een presentatie/ vragenmoment aan te koppelen.

6.  Klassenmanagement
Tijdens het opzetten  van het blog zullen er mogelijk een hoop praktische vragen komen (zeker als studenten nog nooit een blog gemaakt hebben). Trap daarom klassikaal af met het opzetten van een blog. Studenten kunnen dan meteen aan de slag, direct vragen stellen en met elkaar mee kijken om snel vooruit te komen. Een blog hoeft niet perse door een individu gemaakt te worden. Je kunt ook een groepsblog aan maken. Aandachtpunt blijft dan zoals bij elke groepsopdracht dat de taken binnen de groep eerlijk worden verdeeld.
7.  Derden betrekken?
De geplaatste informatie is online beschikbaar. Als de informatie duidelijk betrekking heeft op een bepaalde partij/ persoon (bijvoorbeeld een gastbedrijf) kan het verstandig zijn deze te informeren.
8. Risico’s
Belangrijk voor de studenten is om zicht te realiseren dat informatie openbaar is. Vervelende informatie kan lang na dato vervelende consequenties hebben. Als docenten is het belangrijk de blogs daarom te monitoren en de studenten hiervoor te waarschuwen. Tevens ier een mogelijkheid het blog van internet te verwijderen. Docenten moeten studenten hiervan op de hoogte brengen, zodat zij na afloop zelf deze informatie kunnen beheren.
9. Evalueer
Zoals dat goed is bij elke onderwijsactiviteit is het ook hier goed om te evalueren. Heeft de activiteit tot het doel geleid of moeten er een volgende keer dingen anders? Zeker als je voor het eerst met een blog aan de slag gaat is dit verstandig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten