woensdag 28 maart 2012

Een handige tool voor in het onderwijs: Google Docs

Het werken met Google Docs in het onderwijs biedt verschillende voordelen. Allereerst bestaat bij Google Docs de mogelijkheid om met verschillende mensen tegelijkertijd aan een document te werken. Ten tweede zorgt Google Docs voor een aanzienlijke reductie van de papierstroom, omdat niets meer uitgeprint en gedistribueerd hoeft te worden.
Wat is Google Docs dan precies? Het is een set van online applicaties waarmee je op eenvoudige wijze documenten kunt maken, en ook tekeningen, spreadsheets, presentaties en formulieren (te gebruiken voor bijvoorbeeld enquêtes of opdrachten; je kunt hier ook de uitslagen van bekijken).
Het grote verschil is dat je deze documenten niet op je eigen computer bewaart, maar bij Google. Opslaan bij Google betekent dat je ze kunt delen met wie je wilt! Een ander voordeel is dat je er altijd over kunt beschikken en het is gratis. Je gebruikt voor Google Docs een gmail account; hetzelfde account dat je bijvoorbeeld voor Blogger nodig hebt.


Hieronder een concreet voorbeeld van hoe je Google Docs in het onderwijs zou kunnen gebruiken:

1.     Een enquête maken met Google Docs. Studenten maken een enquête met Google Docs over sportbehoefte in de P3.
2.     Medium: docs.google.com
3.     Stappenplan: hoe pak ik het aan?
a.     Introduceer het werken met Google Docs in de klas, bijvoorbeeld door voorbeelden te laten zien.
b.     Bespreek het inhoudelijke onderwerp, bijvoorbeeld ‘het onderzoeken van drijfveren’. Bespreek aan welke voorwaarden een goede enquête moet voldoen en over welke onderwerpen de studenten informatie boven tafel  moeten krijgen.
c.      Studenten gaan hierop in een groepje aan de slag met het maken van de enquête. Zij doen dit in de formulierenfunctie van Google Docs. De enquête verspreiden zij, samen met een toelichting voor de doelgroep, via de mail. De doelgroep kan bijvoorbeeld alle eerstejaars zijn in dit geval.
d.     Bij de volgende bijeenkomst bekijken de studenten de binnengekomen enquêtes en stellen eventueel met de docent een plan op om meer respons te krijgen.
e.     Na afloop analyseren de studenten de uitkomsten en verwerken dit in een rapport.
4.     Opbrengst/meerwaarde: het leren opstellen van goede enquêtevragen; het analyseren en verwerken van data. Online samenwerken en opdrachten plaatsen en delen.
5.     Didactiek: wat moet ik als docent kennen en kunnen? Je moet vooral kunnen begeleiden bij het maken van goede enquêtevragen en het verwerken van de resultaten (in dit geval). Je hoeft geen expert te zijn of te worden op het gebied van Google Docs.  
6.     Klassenmanagement: de instructie doe je klassikaal; de vragenlijst en verwerking kan ook buiten school gedaan worden. Wel is het van belang de enquêtes te bekijken voordat zij online gaan.
7.     Derden betrekken? Een gastcollege over het doen van marktonderzoek is mogelijk.
8.     Risico’s: niet van toepassing.
9.     Evalueer: kijk achteraf naar de eindproducten van studenten: is de meerwaarde bereikt? Maken ze een goede enquête? Kunnen zij de resultaten goed verwerken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten