dinsdag 27 maart 2012

Hoe gebruik je als docent in het HBO Wikipedia in het onderwijs?

Bron: wikipedia.nl; Veel HBO docenten gruwelen ervan.. maar wikipedia biedt ook veel mogelijkheden voor ons onderwijs. Bijvoorbeeld het verzamelen van vakgerelateerde onderwerpen. Bijvoorbeeld ter voorbereiding van een les, of als portfolio of als basis van een groepsdiscussie. Al iets positiever?
Hieronder als voorbeeld van de mogelijkheden een stappenplan voor de doelgroep hoofdfase studenten BedrijfskundeMER voor de lessen marketingcommunicatie.
1. Opdracht
Maak een Wiki over vier vakgerelateerde onderwerpen, bijvoorbeeld de onderwerpen ‘reclameconcepten’, ‘ positioneringsstrategieën’, ‘doelgroepsegmentatie’ en ‘online marketingcommunicatiemiddelen’.
2. Medium; Wikipedia
nl.wikipedia.org


3. Stappenplan
- Klassikale introductie op genoemde onderwerpen
- Korte uitleg Wiki, account laten aanmaken voor zover nog niet gedaan
- Studenten maken per tutorgroep een verschillende Wiki waarin zij zo goed en volledig mogelijk beschrijven wat het genoemde onderwerp inhoudt.
- Tijdens het maken van de Wiki vragen studenten feedback van de docent en van elkaar en perfectioneren zij de Wiki.
- Na de deadline bekijken studenten elkaars Wiki en geven er een waardering aan.


4.Opbrengst, Wat heb je er nu aan?
- Door zelf informatie te verzamelen , feedback te vragen en geven en samen te werken aan het perfectioneren van de Wiki worden studenten heel snel vertrouwd met de lesstof.

- De opdracht biedt mogelijkheden op de niveau’s (schillen): samenwerken, informatie verzamelen en feedback geven en ontvangen.
 
5. Didactiek, wat moet ik als docent doen/kunnen?
- Je moet zelf ook in staat zijn met wiki om te gaan en instaat zijn informatie aan een wiki toe te voegen.- Een goede instructie is belangrijk.  De eisen aan bronnen zijn mogelijk belangrijk. Mogen ze zo maar iedereen citeren?
- Beoordeling kan de docent doen wanneer het hem/haar uitkomt maar ook klassikaal waarbij een ieder groepje in de klas zijn bevindingen bespreekt en de resultaten worden besproken. Voordeel van deze klassikale aanpak is dat er meteen een leerzame groepsdiscussie ontstaat.
6. Klassenmanagement
De opdracht kan plaats- en tijdonafhankelijk gemaakt worden. Een goede instructie over hoe het eindproduct er uit moet zien, moet voldoende zijn voor de studenten om er zelfstandig mee aan de slag te gaan. Klassikale bespreking achteraf verzekert discussie en diepgang
7. Derden betrekken?
Niet direct van toepassing


8.  Risico’s
Belangrijk voor de studenten is om zicht te realiseren dat informatie openbaar is. Vervelende informatie kan lang naar dato vervelende consequenties hebben. Als docenten is het een taak om  studenten hiervoor te waarschuwen. 
 

9. Evalueer
Zoals dat goed is bij elke onderwijsactiviteit is het ook hier goed om te evalueren. Heeft de activiteit tot het doel geleid of moeten er een volgende keer dingen anders?




Geen opmerkingen:

Een reactie posten