woensdag 28 maart 2012

Leren van Youtube

Typ ‘How to…’in het zoekveld van Youtube en honderden instructie filmpjes verschijnen… Ook het Nederlands ‘Hoe moet je’ levert allerlei resultaten op, van ‘hoe moet je je tanden poetsen’ tot aan ‘hoe moet je een wielklem verwijderen’. Youtube is dus een bron van informatie en ‘wijze’ lessen.
Gelukkig kunnen we op Youtube meer leren dan tanden poetsen. Ook beroepsvaardigheden zoals presenteren, onderhandelen, solliciteren komen ruimschoots aanbod. Door studenten zelf actief op zoek te laten gaan naar tips,valkuilen, goede of slechte voorbeelden, etc. betrek je ze actief bij een les.  Youtube biedt daar allerlei mogelijkheden voor.
Hieronder weer een voorbeeld van hoe Youtube ingezet kan worden in het onderwijs. Uiteraard zijn er tal van andere mogelijkheden, maar  laten we met één beginnen…
Vaardigheden beoordelen met Youtube
1.  Opdracht: Vaardigheden beoordelen op basis van online video’sStudenten bekijken Youtube filmpjes over sollicitatie gesprekken en maken op basis daarvan een lijst met 10 tips en 10 valkuilen bij het voeren van een sollicitatie gesprek.
2. Medium: YoutubeYoutube is verreweg het grootste online videokanaal. Een andere mogelijkheid zou zijn Vimeo, maar hier zijn beduidend minder video’s beschikbaar.
3. Stappenplan: Hoe pak ik het aan?- Introduceer youtube als informatie kanaal  in de klas. (Niet alle studenten zullen Youtube niet direct associëren als een informatie kanaal voor schoolopdrachten.)
- Bespreek het inhoudelijke onderwerp;  in dit geval  ’10 tips en 10 valkuilen bij solliciteren’.
- Bespreek dat studenten zelf video’s/ opnames mogen zoeken van sollicitatie gesprekken en op basis daarvan een lijst met  ’10 tips en 10 valkuilen moeten opstellen.
- Studenten gaan zelfstandig aan de slag.
- Studenten leveren de  lijst + argumentatie en bronvermelding van de video’s na deadline in bij de docent
- Docent bespreekt klassikaal de meest opvallende tips en valkuilen. (Opvallende filmpjes kunnen tijdens deze bespreking klassikaal getoond worden.) 
4. Opbrengst. Wat heb je er nu aan?Het werken met Youtube sluit aan bij de volgende doelen:
- Het verzamelen van informatie over het onderwerp
- Het analyseren van gedrag van anderen
- Het zelfstandig een oordeel  vormen (wat is  effectief gedrag  en wat juist niet?)
- Van anderen leren (welke gedrag uit de video’s probeer je wel/niet over te nemen?)
- Vooral visueel ingestelde studenten zullen baat hebben bij deze activiteit. Iets zien gebeuren werkt bij hen effectiever dan er over te lezen!

5. Didactiek: wat moet ik als docent doen/kunnen?
- Je moet zelf ook in staat zijn met youtube om te gaan en goed gevonden filmpjes in de klas af te spelen.
- Een goede instructie is belangrijk. Benoem duidelijk dat studenten een bronnenlijst moeten toevoegen en benoem mogelijk ook het aantal video’s dat ze moeten bekijken en eventueel zelfs criteria waar deze video’s aan moeten voldoen. Ook is het relevant goed duidelijk te maken in welke mate de top 10 onderbouwd moet zijn.
- Beoordeling kan de docent doen wanneer het hem/haar uitkomt maar ook klassikaal waarbij een ieder in de klas zijn bevindingen bespreekt en opvallende video’s tips/ valkuilen laat zien. Voordeel van deze klassikale aanpak is dat er meteen een leerzame groepsdiscussie ontstaat.
6. KlassenmanagementDe opdracht kan prima individueel en buitenschool worden uitgevoerd. Een goede instructie over hoe het eindproduct er uit moet zien, moet voldoende zijn voor de studenten om er zelfstandig mee aan de slag te gaan. Klassikale bespreking achteraf verzekert discussie en diepgang
7.  Derden betrekken?
Niet direct van toepassing
8. Risico’s
Niet direct van toepassing
9.  Evalueer
Zoals dat goed is bij elke onderwijsactiviteit is het ook hier goed om te evalueren. Heeft de activiteit tot het doel geleid of moeten er een volgende keer dingen anders?
Nota Bene:
Met Youtube zijn veel meer dingen mogelijk. Aanvullingen op deze activiteit zou kunnen zijn:
·         Het monteren van slechte voorbeelden in een zogenaamde bloopervideo.
·         Zelf naspelen van de situaties op basis van de tips en deze video ook aan de rest van de klas laten zien.
·         Het verzamelen en onderling delen van de gevonden en zelfgemaakte  video’s (zie hierboven)  via een eigen Youtube kanaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten